tisdag 12 juli 2011

Nytt i köket.


Så är den klar.
Bänkskivan som jag exprimenterade på, och som blev fantastiskt fin så känslan att vi har ett nytt kök nästan infinner sig.

Originalet var en sliten ek-skiva av standard typ.
Vid spisen hade förra ägarna limmat fast en stor klinkersplatta i grått.
Inget hängde ihop stilmässigt och köket kändes slitet och trist.



Tills maja får ett knasigt infall, där allt är möjligt tills motsatsen bevisats.

Nu känns bänken inte avkapad, jag har äntligen en lång arbetsyta på över två meter och min älskade Kitchen Aid står där den står bäst.
Mitt över skåpet med alla bak-ingredienser.
Tom mina hemma gjorda returcylindrar har fått sin lilla plats.


Fina favorit skålarna rymmer flingsalt och grovsalt.


Arbetslampan är ett kanske konstigt inslag, i andras ögon.
Inte mina.
Tycker den är superbra där,vi har ingen bra belysning under skåpen, den där kan jag rikta dit jag vill och passar in gör den.


Några har undrat hur jag gjorde så här kommer det lätta receptet.

* Lite galenskap.
* Lite Mod.
* En sambo som säger: - Du gör som du vill.
* Strunta i att slipa, det tar bara på krafterna.
* Gnugga Gnugga Gnugga hårt och massor med vanlig disksvamp med diskmedel.
* Torka torrt.
* Vänta så det verkligen är torrt.
* Åk till Colorama och köp en provburk inomhusfärg, kostar 49 kronor...eller det borde ni ju ha gjort redan innan moment ett men struntsamma.
* Jag målade i Beckers inomhus väggfärg, glans 7, nr 321 PekingSvart.
* Målade med lackpensel för 13 kronor från Rusta, yberbra! 50 mm bred.
* Låt torka 4 timmar. Måla ett lager till. Slipa inte emellan. Verkningslöst.
* Låt torka över natten åtminstone så det verkligen härdar.
* Använd ZAR Ultra Interiör Polyuretanlack, liten burk kostar 133 kr, jag gjorde av med halva.
Vi valde Antik glans 10.
Dvs, den syns inte, men skyddande ytan finns.
Vi ville ha en matt yta.
* Använd lackpensel nr 2 du köpte, även den på Rusta, samma som ovan, men 30 mm, annars går den inte ner i lackburken :-)
* Läs noga på burken...lack dillar man inte med!
* Dock, jag lackade två ggr, sista gången fick härdas över natten ca 8 timmar, men jag slipade inte mellan dom två lagren.
Men det berodde nog mer på att jag var noga och målade långsamt och som man skulle.
Klart!
För en ynka kostnad av dryga 250 kr inkl allt har vi nu en "ny" köksbänk.
Inte illa.
/Maja

Inga kommentarer: