onsdag 23 mars 2011

Knappar och Pärlor

Och så  här blev den.


Det här Kära ni var så otroligt roligt att göra.
Och förhållandevis Lätt.
Och det gjordes under två kvällar.


En massa olika pärlor gick det åt, men i mina sy-gömmor finns en hel del.
Och knappar, men det kan man hitta i garnbutiker, sybehörsaffärer, och som sagt, på Loppis och Second Hand där dom ofta säljs påsvis, sen är det bara att plocka ut godbitarna.


Limmar fast allt gör man med smyckes/pärl lim.



Någon speciell mall finns inte, men jag gjorde så här:



Just den här bokstaven ritade jag på frihand med tumståck och linjal på vanligt papper.
Alla typsnitt jag hittade i datorn gjorde bokstaven för bred och tjock och den skulle då
inte rymmas på ett A4.
Annars är det lättast att skriva ut på datorn och sen föra över bokstaven till den vita kartongen.
Sen behövs då:
*Kartong där du limmar fast alla knappar och pärlor.
*Pincett för att få fast dom små små emellan.
*Smyckeslim som blir transparant när det torkar.
*En hisklig massa olika knappar i olika storlek.
*Pärlor.
*Fantasi och Tålamod.
*Ram 30x40 (jag köpte en RIBBA från Ikea)
*Bricka att lägga allt på.

Lättast var sedan att lägga ut dom stora knapparna först lite här och var.
Fylla i med dom små och medelstora.
Men eftersom knappar är runda och bokstaven kantig så blir det naturligtvis små små hål att fylla upp, där passar alla kulor och pärlor in som ni kan se på bilderna.
När allt sen ska in i ramen får man tänka baklänges.
Det ska vara:
*Ram
*Passpartou
* Knapptavlan
*Glaset bakom för trycket
*Bakstycket.


Som sagt, ett jätteroligt litet pyssel som blev, enligt mig, jättefint och en rolig present.
Mina två små tjejer ska också få varsin, så snart vi vet vad lillskruttan ska heta.
Så, det blir ut och samla knappar igen!

Ska absolut inte ta åt mig äran för inspiration eller påhitt till denna tavla, för det fick jag av Karolina.
LYCKA TILL!
/Maja

1 kommentar:

Hildas hem - Sofia sa...

Wow, vad läckert det blev! Superfint! Det är verkligen kul att sitta med sånt där pyssel! :)

Jag önskar dig en fin onsdag!
Kram Sofia