torsdag 3 mars 2011

Morgonrutin

En utav morgonrutinerna vi har är skumbad.
Varje dag ska baljan fyllas och hela duschen fylls av härligt löddrande skum och plaskande Julia.
Hon tar av sig pyjamasen själv, lägger den i tvätten efter konstaterande:
- Mamma pamasen juktaj kiss, vi måte tätta den mamma, känn få du se.
(hon kissar mkt nattetid så det går ett par pyjamasbyxor per dag)
Och så sticker hon pyjamasbyxorna under näsan på mig.
Lägger dom i tvätten.
- Å så böjjan mamma...
Hon tar av den och viker ihop den fint med klisterbanden, precis som hon ser oss vuxna göra.
- Nu äj ja kjaj!

Efter badet viras det in i gigantisk handduk, lyfts upp på skötbordet där vi borstar tänderna och smörjer kroppen.
Nåväl, fröken passar även på att smörja mig i ansiktet...mycket.
När blöjan ska på låter det.
- Ja stäjjer mig upp, och så säja på benen, ja jäppa dij mamma.
Och det gör hon verkligen.
Hon tar tag i blöjan, håller där fram så jag kan måtte in rätt där bak (vi har inte Up-and-Go som ni säkert förstått) och så särar hon på fötterna så blöjan kommer emellan.
- Bjij de bja så?
- Superbra Julia!
Sen får man en gigantiskt stor och gå kram och så kommer det, varje morgon:
- Näj mamma bytej på Juja fåj man fisa..hihi...
- Vem säger det?
- De jöj pappa,hihi!!
- Det är när pappa byter på Julia som Julia får fisa.
- Nää, de äj Ajja-bajja.
- Säger vem?
- Pappa såkjat!
:-)

Vet inte vem som är skuttigast, Julia som tycker det är oki med en fis när jag byter eller pappa J som lärt henne eskapaden...

Kram Maja

Inga kommentarer: