måndag 25 februari 2013

Att efterlysa mun-övningar

 
Jag vet ju att ni är en salig härlig blanding männiksor som läser vad
jag skriver här.
Och det ska man ju nyttja.
Så, innan jag googlar huvudet ur led så kan jag lika gärna slänga ur mig frågan här.
Är det någon som vet, eller är bekant med någon app till telefonen eller någon hemsida, där det finns munövningar för barn.
 
Julia har ju kvar sina bebis R.
R ljud blir J.
Härligt blir Häjit och Bra blir Bja osv osv.
Jag vet att man kan träna bort det här, alla vi i min syskonskara har haft dom här R-ljuden.
Jag minns när min storebror satt på sängen med mig och envist föröskte få mig att säga
Rrrrrrriiiing Rrrrriiing men det kom bara Jing Jing.
 
Så, tanken är att "träna" lite innan höstens förskolestart.
Hon är medveten om att det låter annorlunda när hon säger ord, mot när vi vuxna säger orden så jag tänker att det kan vara en extra trygghet för henne själv, att bli av med det.
Så, tacksam för tips.
 
kram Maja

Inga kommentarer: