måndag 4 februari 2013

Att göra remake - igen

 
Alltså...
När mamman får idér går det fort.
Den här gången kom inte ens idén från min inrednings- och renoveringslystna hjärna utan från min stora dotters.
Och det var så briljant att så fick det bli.
Jag tömde båda rummen i lördags, allt hamnade i allrummet, en salig röra och kaos, en mamma som stånkande och skjöt möbler och bar och rensade och organiserade.
Det bästa med att göra om är att man får rensa sig lite.
Mamma like!
 
 
Prio nummer viktigast var ju att på lördagskvällen ha sovrummet helt klart för att det skulle kännas tryggt och bra och fint och ordnat för dom båda som fick sin invanda rum ändrade.
Och det var klart.

 
Alla gosedjuren har fått ett eget höghus att bo i och ja den uppmärksamme ser att våningsplanen är färgkodade.
Jag vet, helt obotlig är jag, men tror att ordning är skön för barnen också, eftersom syftet i Barnkammaren, som är Julias egna ord om rummet, är just att det ska vara lugn och ro där, ett rum att vila i och dra sig tillbaka till.

 
 
 
 
Grodan jag köpte till henne som bebis i magen sitter där och vaktar och mår bra....

 

 
Böckerna får vara kvar och det är helt rätt.
Bättre rum att sitta ner och läsa i fnns inte.
Och den där bokhyllan är helt fantastiskt.
Bygg den, gör det!

 
 
Lillfis utforskar hus-väskan och har lagt ner hunden...

 
Alla möbler togs ju ut, Alice byrå, garderob, allt....

 
Men läsfåtöljen lämnades kvar, såklart, älskar den där röda saken.

 
Alice hörna är den man först ser från dörren.
Passade bäst eftersom hennes säng är kortast, man går inte in i den och rummet känns luftigt.
Våran present till hennes två års dag kommer vara att renovera klart hennes stora säng, en snarlik, nästan på pricken, som Julia har...
 

 
Böcker byter hyllor, platser, flyttas upp och ner...

 
Tjejernas Namntavlor dom fick av Familjen Å på båda sina Namngivningsceremonier hänger natulrigtvis över deras sängar, så också deras Månadstavlor med motiv av Elsa Beskow.

 
Alltså, den där sängen.
Och i maj har vi två...
Och ja, dom har likadana överkast.
Vännen Annakarings favoritmotiv.
Röda med Stjärnor.
 
Lekrummet är nästan klart.
Allt är inflyttat och ordnat som det ska vara.
I lekrummet åkte båda tjejeras klädskåp in.
Fördel:
Jag kan plocka fram kläder i lugn och ro till nästa dag, oavsett om dom gått och lagt sig eller inte.
Det saknas två hyllplan över soffan där jag vill ha lite färgglada leksaker som triggar till lek.
Vill byta bort byrån mot högt vitrinskåp så vi båda kan plocka undan alla leksaker, men ändå se dom.
Rummet har ju ändrat syfte.
Syftet med byråerna (som vi haft som leksaksförvaring) var ju att just dölja leksaker när man inte ville se dom, få lugnare rum vid sovning mm.
Nu vill jag ju att leksakerna ska synas som färgglada klickar.
Lekrum ska ju inbjuda till just det.
Massor av lek.
Hejdundrande lek.
Så, jag lusläser blocket efter vitrinskåp som passar i den stil vi har där inne.
Och ni känner ju mig.
Jag kommer hitta det :-)
 
Det här var nog det klokaste vi gjort på länge.
Barnkammare och lekrum.
Bra det.
Bra Julia!
 
kram Maja

2 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar bokhyllan :)

Jennypenny sa...

Det blev ju hiskeligt fint!
Hoppas att de sover gott där tillsammans!

Inbjudan kommer, skickar info till dig om dresscode när den blir offentlig i Facebook evangemanget. Där bjuder vi in alla gäster så alla har möjlighet att fråga och få information. Så då får jag skicka det separat till dig =) Om du inte hinner skaffa ett lite konto innan ;)men vanliga pappersinbjudan kommer =) Fb e bara lite extra info och möjlighet för gästerna att se vilka som kommer=) men som sagt, jag meddelar dig det =)

Kramar