måndag 4 februari 2013

Att ha farit till stan

 
Ludde.
 
Det slår aldrg fel, det slår sällan fel, det är som att Bore vet det där.
När jag ska köra bil.
Då vräker han ur sig det ena snö-ovädret efter det andra, blandar det hela med regn och och lite mera snö.
Drar till med lite vind och ömsom plus och ömsom minus.
Det är som att han riktigt ska trycka in det i ansiktet på mig.
- Du uppskattar inte detta va?! Ha...gör du det, eller?!
Och det gör jag ju i-n-t-e.
Inte det minsta.,
Men jag kör.
Åh vad jag kör.
Jag kör inte det snabbaste, men jag kör.
Och jag kommer fram.
Och varje gång jag stänger av bilmotorn så ger jag mig en klapp på axeln.
- Bra det där, det där gjorde du bra, hejja dig.

 
Idag var en sån dag.
Vi hade lekdag inplanerat i stan.
Hos kompsien Ludde, syster Emilia och så mamma Karin.
Eller som Alice säger:
- Ka-in-Ka-in.
Hon säger allt i dubletter arma barn.
Ludde blev Jo-Jo..

 
Trots allt det där läskiga som Bore slänge omkring sig inne i stan så kom vi fram och lyckan salig.
Dom stängde mer eller mindre in sig i Luddes rum, eller Emilias och där höll dom till ända tills vi skulle äta lunch, vilket var ganska direkt när vi ko men ändå.
Dom har ingen bekanta-sig-tid, dom bara kör, direkt, där dom sist slutade och det är för jäkla härligt att se.
och deras prat....
 

 
Ludde hade tagit på sig, och själv valt en vit skjorta.
- Jo jag vill ju vara fin när Julia kommer, det ska man vara.
Och det var han.
När skjortan efter lunch och eftermiddags mellanmål var fläckig av ketchup föll det inte herrn på läppen att ta på sig en simpel piké, åh nej, skjorta ska det vara, absolut.
Att Alice vill skåla vid varje måltid är hennes thing liksom, något som motvalls Julia då inte vill och säger det besämt.
- Men Julia, man ska faktikst skåla med människor annars kan dom bli ledsna på dig, ansåg Ludde.
Ni ser, snart fyra men redan man of the etikett.
Heja säger jag.

 
Hur som haver, flera timmar av lek, bus, lunch, massa kaffe och mammaprat om jobbångest och dagis-smarthet (sånna där praktiska saker som impregnering av kläder, dubbla uppsättningar mm, sånt som jag i höst måste fixa med, sånt som jag under fem år a-l-d-r-i-g har behövt tänka på, bra då med klocka vänner som kan, och vet, som har dagisbarn)
Mellanmål och utelek, eftersom helt plötsligt så tyckte Bore att jaha, nu ska hon inte köra bil på ett tag, då slänger jag på lite solsken och töar upp.
Det är hon värd.
Så tänkte han nog, för så var det, eller blev det.
Jätte härligt ute väder och mamman som tagit björnpälsen för värmen fick låna jacka av mamma K...
 
 
 
Sen ömsom gick dom, ramlade dom (dom små) klättrade, och gungade...
 
 
Och liksom jag, njöt dom av det sköna vädret, luften och vänner intill.

 
Då alla baskilusker härjade fritt här hemma under hela veckan så var det uppdrag karantän som gällde och inomhus tid pga feber och skrällhosta hos dom där små så att få frisk luft i näsborrarna var så där uppfriskande som isglass.

 
Ludde testar inprgneringen på overallen.

 
Julia var glad åt att bara vara ute :-)
 
Ps, tips som mamma K gav mig.
Impregnera overallerna med jämna mellanrum.
Man kan köpa medel på Ica, INtersport eller ja...lite varstans.
Från märket Herdins.
Man tvättar kläderna med detta i maskinen.
Finns som spray också men tvätt lät lättare och mindre gasigt.
Ni kanske redan visste detta.
Ni vana dagis-mammor.
Det visste inte jag.
Löp och köp.
 
Nu dröjjer det inte så länge till nästa Ludde time, måndag bokat.
Check!
kram Maja

Inga kommentarer: