onsdag 22 februari 2012

Alice Bvc

Himmel....nu vet jag inte hur detta kommer se ut för Blogger är lite lustigt idag och krävde en ominstallation...
Hur som haver, igår var jag och tjejerna en tur ner till Bvc för kontroll av Alice som hade en svullen körtel bakom ena bröstvårtan.
Det visade sig vara helt ofarligt, trots att den är hasselnötsstor, så länge den inte blir röd så är det oki.
Vi passade på att väga och mäta och fröken är nu 74 cm lång och väger ca 9,4 kg.

Sen pratade vi om ditt och datt och hur jag upplever det att vara hemma med tjejerna.
Jag kan ju inte ha det mer fantastisk än så men jag upplever att jag, vi, som valt att göra så, att ha Julia utom den kommunala verksamheten, jag måste stå till svars för det inför ibland totalt främmande människor.
Försvara varför jag väljer att vara hemma med våra barn...
Barn som vi satt till världen, dom här tjejerna är ju det bästa jag någonsin har gjort.
Varför ska jag då försvara varför jag vill vara en 100% del utav deras uppväxt dom första åren?

Då sa Britt, vår nya underbara Bvc-tant, född på 50 talet.
- Tänk så här...inför dina barn, kommer du aldrig aldrig behöva stå till svars när dom blir stora, för dom vet, att du valde dom, och inte yrkeslivet när dom var små, och det, det kommer alltid vara det som betyder mest.

/Maja


4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du gör helt rätt! Karriär å jobb går tyvärr före barnen idag, å deras försvar är att vi inte har råd annars....
För mig är det skitsnack, man behöver inte ha det nyaste å dyraste av allt, för det finaste å dyraste vi har är våra barn!!
Så njut så länge du kan, dom som gnäller är bara avundsjuka!!
Kram Mia

Mamma Maja sa...

TACK!! TACK!!

Alla har råd, det handlar om viljan.

Det handlar om att mätta mun efter matsäöken..och bli expert på att fynda.

Ha en fantastik dag!
Kram Maja

Hanna sa...

Jag tycker inte att det är så mycket att du måste försvara ditt val, utan sättet du säger det på antyder att alla andra gör fel. Det gör mig lite ledsen faktiskt. Jag HAR dåligt samvete för att jag jobbar, det förväntas ju av mig som kvinna att vara hemma med mitt barn så mycket som möjligt. Istället har jag ett yrke som är roligt men energikrävande, som jag längtat efter att bli hela livet och studerat sammanlagt nästan 10 år med detta som mål.

Jag vill tvärtom visa mitt barn att det är viktigt att göra nåt man brinner för, att jag har lika stor rätt som min man att jobba med jag tycker är roligt och givande , snarare än att välja ett arbete där man lättare kan jobba deltid eller att vara hemma i flera år. Hade jag varit hemma hade inte jag haft tålamodet eller orken. Jag tycker man ska få göra som man vill och hur det passar ens familj bäst!

Mamma Maja sa...

Hej Hanna.

Jag tycker att det verkar som du missuppfattat det skrivna ordet.

Jag har aldrig påpekat åsikter om att barn är "på tillsyn" (dagis/dagmamma/barnvakt) när BÅDA föräldrarna jobbar.
Jag har ALDRIG sagt något om det.
SJälvklart måste man jobba, man kan inte leva på luft.

Det jag HAR åsikter om är 15 timmars barnen.
När NÅGON av föräldrarna ÄR hemma.
Ledig, semester eller föräldralediga, med ETT utav sina barn, men väljer att lämna det något äldre barnet (även om det i vissa fall bara är 2-4 år) på dagis, trots att man då är hemma som förälder med yngre barnet.
DET har jag åsikter om.

I detta hushållet kommer jag vara hemma med barnen tills sista juni 2013, det är sålänge som våra dagar räcker.
Just nu tar jag inte ut ngn FP alls pga att vi vill vara hemma så länge som möjligt men även dom sparade bufferterna tar ju slut någon gång och jobba måste man för att fylla på.
MEN: då lämnas BÅDA barnen på förskola, för vi BÅDA jobbar.

Så, jag har inte åsikter om att barnen "lämnas bort" då båda föräldrarna måste jobba.
Det är när någon av mamma/pappa är hemma, men väljer att lämna bort något av barnen, det är det jag brukar skriva om.

Alice kommer ju vara så liten när vi troligen måste ha henne på förskola, hon kommer vara 2 år och 2 månader och i mitt tycke är hon på tok för liten, men som jag skrev, man kan inte leva på ingenting, men så länge jag är hemma med ett utav barnen, är båda barnen hemma. pronto.

Vi får väl hoppas på att postkodmiljönären knackar på så får dom vara hemma ett tag till...

Önskar dig en härlig dag och grattis till ett jobb du älskar.

/Maja