fredag 24 februari 2012

Många Frågor

Jag kan fortfarande inte lägga in bilder och jag har hur många fina som helst på fröknarna....
Men jag kan tydligen skriva, men det är allt.
Kommentarer kan inte publiceras och jag kan heller inte svara på dom, så det får återkomma.

Just nu är det många många frågor i stordamens huvud.
Vid frukost avhandlar vi det mesta som hon undrar över och det är fantastiskt att höra hennes tankegångar och funderingar kring stort och smått.

Hon är en empatisk och omhändertagande madam våran Julia som fullkomligt brister ut i förtvivlan när hon inser på morgonen att något av alla hennes gosedjur fått sitta upp under natten...
Häromdagen hade hon lekt med flodhästen och satt honom för matning i sin dockbarnmatstol, och sedan glömt honom där under natten, och herrejisses jag vet inte hur många gånger hon sedan sa förlåt till honom för att hon glömt han där..
Och ulven satt kvar, lite skymd, vid köksbordet efter kvällsmaten häromdagen och honom glömde vi också bort att lägga intill henne och när hon såg honom där på morgonen vid frukosten utbrast hon:
- Men neeeeeej din stackaje!!! Haj du suttit ajjdejes säjv heja jånga natten?! Min jijja ujv...
Och så kramades det och pussades.
Det är en fin egenskap, jag hoppas den håller i sig.

Idag avhandlades frågorna varför tjejer har trosor och killar kalsonger, och inte tvärtom, och varför tjejers trosor aldrig är svarta och varför killar kan stå upp och kissa men sitter ner och b a j s a r.
Det är bara att svara så pedagogisk riktigt och ärligt man kan.
Barn är enkla, och kräver, och uppskattar, enkla svar.
Inga krusiduller.

Idag är det fredag och blåsigt men vi ska mundera ut oss i vindtåliga och varma kläder och dra till skogs en stund för att leta upp nya grenar till Alice fåglar.
Julia hittade ju en ny gren till sina innan snön föll men Alice ska också få en ny gren tyckte storasyster så vi kör på det.
Förena frisk luft med gren-letning är ju förträffligt.

Fånga dagen.
kram Maja

Inga kommentarer: