fredag 17 februari 2012

Biblioteksdag


Medan pappa J höll på med taket i Julias rum drog jag och tjejerna ner till lilla staden.
Pappa J körde oss för att sedan dra vidare mot vårt andra hem, Beijer Bygg.

Målet idag var Biblioteket och där blir vi alltid kvar i minst två timmar.
Julia lämnade tillbaka alla böcker vi haft hemma sedan jul...


Sen brukar hon gå runt och kolla själv i alla lådorna medan jag letar upp det jag tycker vi ska låna i barnboksväg.


När vi plockat på oss en massa böcker är det obligatorisk, tycker Julia, läsning i den blåa soffan och då vill hon ha Pricken och nappen och gärna sin yougurt och om jag tagit med något mellanmål.


Efter sin vällingslurk är det tugg-tajm för Alice, det kliar  tandköttet och då funkar tandborsten bäst tycker hon (tydligen)


På biblioteket finns ett stort rött läsehus och där inne ligger det alltid en stooooor elegant och den skulle promt sitta  med oss i soffan och läsa...


Trots att den nästan tom är lika stor som jag :-)

Efter läsning, fika, kaffe och plötsligt springa iväg till toaletten med fröken så gav vi oss av med massor utav böcker, ljudböcker till Julia och tre dvd filmer...
Båda barnen slocknade innan vi ens lämnat byggnaden och jag kunde då gå ärenden jag vet dom inte uppskattar.


Hem med bussen och då fick Julia promenera lite annars hade vi aldrig kommit upp för sista hala backen till oss med full packning under vagnen.


Vi klarade dock inte bara av biblioteket och bamken och dofta ny parfym till pappa J utan loppisen fick sig ett besök och där hittade jag dessa två ljusstakar för tio kronor stycket.
Vad det ska bli?
Tårtfat såklart :-)

Här hemma håller J på att spika och spika och spika..
Jag bakade en rulltårta för att testa moussen jag fick av Therese igår, Alice kryper (bakåt) tjattrar med allt hon hittar och Julia fick sätta sig och mysa framför en utav dom fina filmerna vi lånade på biblioteket.
Handlar om en musfamilj i skogen, lite Beatrix Potter stil. Jättefin!

Här har vi alltså, som vanligt, haft en toppen dag och det är verkligen verkligen helt underbart att dra med dom där två små damerna på våra små utflykter och att höra allt Julias prat om allt för stunden hon kommer på.
På biblioteket var vi nästan ensammna idag så vi hade tre stycken bibliotikarier som alla pratade med Julia och hon berättade glatt hur mycket hon ääääääälskar att vara på bibbjan-bibbjioteket.

När vi gick där i solskenet och det värmde om kinderna, och över vägen skulle vi så utbrast hon:
- Nu tittaj vi åt hägej, sen vänstej, nää inga bijaj, men en HÄJI soj de haj vi ida, åh den väjmej så sönt!

Glad Fredag!!
/Maja

Inga kommentarer: