tisdag 9 oktober 2012

Att börja dagen

 
Vi samlas runt frukosten alla vi tre och pratar om natten dagen och drömmar.
Varje dag.
Men igår började jag med samling.
Efter frukosten.
Julia tycker det är fantastiskt roligt och är den som valt repertoar för detta event.
Det här vill hon att vi ska prata om.
Vilken veckodag det är.
Vad vi gjorde igår.
Vad vi ska göra idag.
Om vi har sovit gott.
Vad vi har drömt om.
Och så ska jag läsa en saga och vi ska sjunga.
Allt iklädda pyjamasstassen.
Det är jätteviktigt tycker hon.
Avslutar gör vi med raketen.
Som sagt, Julias val.
Och Alice är med på noterna.
Speciellt när vi ska läsa bok.
Då hämtar hon en och sätter sig med händerna knäppta i knät och ser lite finurlig ut.
En typisk Alice-min alltså.
När vi sjunger:
- Jag blir så glad när jag ser dig.
Tar Julia i för kung och fosterland och
Jag leker träd får Alice att ställa sig upp och veva med armarna, hålla för ögonen och säga Oo-Oo.
Precis som det ska vara.
Raketen den får hela golvet att svajja i vårt gamla hus med dåliga golv.
Men vad gör väl det om vi hamnar nere i källaren av tilltaget.
Det är ju en härlig start på dagen.
- Mamma, idag är det tisdag, jag har gymnastik ikväll och så drömde jag om Lisebergskaninerna, dom gröna....
Mmmm, en bra grej det där, samling.
/Maja

Inga kommentarer: