tisdag 30 oktober 2012

Att ha en lugn dag

 
Påfyllt med härliga tyger i massor....
Det finns alltid lite ideer i huvudet på mamma Maja..
 
Åh vi ställde faktiskt in dagens lekdate med My Maja och Julia.
Jag somnade krokig och hals-värkig och vaknade etter värre.
Så efter lite ombokningar av Bvc vaccin som skulle tagits imorgon på Alice, som också är snorig och då inte ska ta, så kommer dom hit imorgon istället..
Så hade vi en lugn dag idag.

 
Det har under en veckas tid lite drygt konstruerats mönster så hjärnan började ryka och klipps mönsterdelar och nålats så det bara, ja just det, baaaaarrrrraaa ska vara att sy ihop och köra finliret sedan....
Det har inte orkats idag.
Men det som ligger i den där högen är en hiskelig massa tights, trikå volangklänningar, fyra pyjamasar och lite till....ganska mycket till.

 
Det som orkades idag var att hålla Julia sällskap där nere medan Alice sov.
Julia ville limma klistra och vi drog fram klistermärken, limstift, gamla tygblommor, sprattelgubbar och papper...
Det får gärna bli lite kaos, det är ju det fina med vårt hobbyrum, vi kan gå ifrån....

 
Förutom siffror och bokstäver (som hon kan massor!!) så är pussel bra hjärngymnastik och ibland vill hon ha lätta men idag tog vi det svåra.
Massa massa små små bitar, med mycket färger och bilden är lite otydlig och liten där man ser hur det ska se ut.

 
Ibland vill hon ha hjälp men oftast vill hon bara att jag ska vara sällskap.

 
Den här fröken som förutom dockhus på önskelistan har: Hund.
Japp, hon önskar sig en hund.

 
Hon har lärt sig skriva
Ha en hund.
Och det är det hon vill.
I en pekbok sedan bebistiden har hon hittat en hundsida.
Den berättar och pratar hon om.
Och att hunden hon vill ha ska heta Orvar.

 
- Mamma, det här önskar jag mig av tomten.
1: (jo hon säger så) Dockhus
2: En hund
3: Saker till hunden
4: Trä-grönsaker som man kan dela och sen sätta ihop, sånna som Adam har
5: En riktig kanin, som kan hoppa och vifta på öronen, som Ines kusin har....
Ja, fem saker önskar jag mig, det får vi komma ihåg mamma.
1,2,3,4 och 5, fem saker, bara det.
 
Jahopp....
Rena djurfarmen.
På min fråga varför just en hund blev det självklara svaret att hundens päls var mjuk.
Att Simons päls var lika mjuk spelade ingen roll.
Vart vi skulle göra av Simon om vi istället blev med hund hade hon också svar på.
- Mamma, vi sätter ut han på Blocket! Jaaaa, vilken bra ide jag hade!
 
Ja, många bra ideer har hon.
Och frågor.
Som den om varför bebisarna kommer ut från mammornas snippor och inte där bak.
Jaha....ska man redan börja svara på det alltså.
Försikommen, ja det är hon.
Underbar och älskad, ja det är hon.
 
Ikväll har hon och Jonas dessutom varit på gymnastiken.
Medan Alice strax före dom kom hem satt vi grinden och frågade
- Jijjia?
- Julia kommer snart.
Då nickade hon och viftade på fötterna lite.
- Väntar du på Julia Alice?
- Mmmmm....
Stor Lycka när hon äntligen öppnade dörren kan jag lova.
Syskonkärlek.
 
/Maja

Inga kommentarer: